.::Resepi: lempeng::.

Hari nie aku untuk berkongsi resepi dengan korang semua..
Resepi kali ini ialah LEMPENG
Actually, senang je nak bwat lempeng nie...
memang paling senang dan mudah...

Bahan-bahan:
Tepung gandung 1kg
Telur 2 biji
Garam
Air (jgn guna air panas!)

Cara penyediaan:
1) Mula-mula bancuhkan tepung dengan air, garam dan telur
2) Pastikan tidak terlalu banyak air semasa membuat bancuhan dan kacau perlahan2 sehingga sebati
3) Untuk memudahkan kerja, blend semua bancuhan tersebut dengan menggunakan blender sehingga tiada ketulan2 tepung kelihatan
4) Pastikan bancuhan tersebut tidak terlalu cair atau terlalu pekat
5) Sedia untuk di masak dan pastikan api tidak terlalu kuat.

Senang kan?
Kalau aku balik je umah, mesti mak aku suruh aku bwat...
Haha..

Opss, lupa plak nak bgtau..
Cadangan untuk bahan pencicah ialah sambal tumis ikan bilis atau sambal sardin atau asam pedas atau kari
Tapi, aku lebih suka makan dgn sambal sardin dan sambal ikan bilis...
Yummy2!!!


p/s
sebab letak telur kerana supaya lempeng kita lembut ketika dimakan
dan jgn guna air panas, klu x alamatnye berketul la tepung tuh....
Guna air paip sudah..
HEHE~

7 comments:

tmukmkd said...

hahahha lempeng! aku suka ni!
simple, cepat dan kalau dpat kari ke sambal ke... fuhhhhh ok mau buat la hahaha

fIcK a.k.a kaka said...

to tmukmkd
yup2..
memand sedap..
lagi2 makan waktu ptg..
tgh hujan..
pergh..
x terkata...

bwat jgn x bwat..
bg aku sket..
hehehhe

AkU said...

lempeng?? nampak mcm capati versi tebal je..hehehe..btw..look delicious..

fIcK a.k.a kaka said...

to aku: hahaha
sebab dah bertindih, so nampak la tebal sket..
ngeh2~~~~

tq dude!

Cik Shiqa said...

nak siket..peace!

fakhratul said...

cicah ngan syrup maple u ols..huahuahua

fIcK a.k.a kaka said...

to cik chiqa:
amik la....
ti saya bwatkan yg bru..hihihi

to wan:
past tu letak aiskrim + banana..
superb!!

Related Posts with Thumbnails