ragam di tempat kerja

hey...hey....
lama x menjengah blog kesayangan aku nie...
klu nak dihitung dekat berbulan2..
seyes, aku rindu nak mem"blogging" nie..
banyak citer ingin aku kongsi bersama..
cuma aku ketiadaan masa sahaja..
lately nie, aku sgt sibuk sket..
ye la, sibuk bekerja dan sebagainya...

Alhamdullilah, aku dah kerja sekarang..
walaupun kerja nie bukan sepatutnya dalam bidang aku
tapi aku x kisah sgt...
ape yang lalu di depan mata aku
aku "grab" je...
kalau ade rezeki laen
insyaallah tak ke mana kan?

percaya tak setiap tempat kerja baru mesti ade orang yang x best...
maksud aku, sesetengah orang suka, dan sesetengah lagi orang x suka..
aku percaya, mesti adakan...
begitu jugak dengan tempat aku nie..

Actually, aku ingin memohon maaf terlebih dahulu
seandainya citer aku nie mengguris hati mana2 pihak

Al-kisahnya...
ade 2 orang supervisor di tempat aku nie...
si A dan si B

Actually, aku x sokong mana2 pihak, baik si A mahupun si B
Tapi aku sebagai orang yang berpendidikan
dapat membezakan mana patut aku ikut atau tidak,
mana yang baik atau buruk
dan sebaliknya

Kekadang tuh agak kelakar bila melalui karenah manusia di alam pekerjaan nie
Kekadang jugak kita tersepit dengan karenah kedua-dua belah pihak..
Haizz...

Cerita pertama mengenai si B
Semua orang di department aku tidak menyukai beliau
kenapa hal ini berlaku???
mengikut cerita yang aku dengar daripada golongan yang tidak menyukai beliau
beliau nie seorang yang tegas, suka marah2 dan menegur, dan tidak suka bergaul
dengan orang bawahan

malahan beliau dikatakan suka mengipas orang atasan

baru2 nie, satu pergaduhan telah berlaku di departmen aku
si B nie kene sepak terajang dgn si C (orang bawahan)
isunya, si B nie menegur perkara tidak sepatutnye si C bwat
Malangnye, si C nie panas baran orangnye
plus dia dah lama berdendam dengan si B nie...
so tercetusnya pergaduhan..
Keadaan agak tegang ketika tuh...
Akhirnya, klu x silap, si C nie dibuang keje...

Apa yang aku leh komen ialah
sebenarnya walaupun kita orang atasan atau yang ada jawatan
kita x sepatutnya terlalu megah sgt..
tidak bergaul mesra dengan orang bawahan
bergaul tuh boleh tapi mesti ade jurang antara yang berjawatan dan yang x berjawatan
lagi satu, sikap pon nak kene jaga
jgn suka mencari kesalahan orang laen
sedangkan kita pon ade salahnya

cerita si A plak..
kisahnya terbalik plak dengan kisah si B
semua orang suka akan sikap si A nie
alasannya si A nie bijak mengambil hati orang2 di sekeliling beliau
makan bersama, gosip bersama, kerja bersama
senang citer ape si A cakap semua orang setuju dengan beliau

Tetapi si A nie tidak baek dengan si B....
Cuma depan2 diaorg nampak mesra sgt...
Tp sebenarnya, klu di belakang, diaorg saling tidak puas hati antara satu sama laen..
Erm, biar la dengan masalah diaorg tuh...

Satu lagi sikap si A nie...
Mulut dia agak berbisa sedikit...
Dan suka menokok tambah cerita supaya cerita itu lebih sensasi lagi..
malahan si A nie agak malas sedikit untuk melakukan keje..

Komen aku?
Aku x berapa suka sgt dengan mulut si A nie..
Walaupon aku xde masalah dengan dia
Tapi bila aku dengar, kekadang tuh aku plak yang sakit hati
dah tua2 pown mulut still x lekang dari caci maki

Apa yang boleh aku simpulkan di sini ialah
walaupun aku baru je bekerja sebulan di situ
kekadang tuh keadaan sekeliling yang membuatkan kita terus hendak bekerja
dan keadaan di sekeliling tuh jugak memaksa kita untuk tidak terus bekerja di situ

sebenarnya sikap mencerminkan sapa kita sebenarnya
tidak kisah la kita ade jawatan
apa yang penting orang hormat dengan kita sebagai pemimpin
bukan orang membenci kita sebab jawatan yang kita ada

lumrah manusia ada yang menyukai kita dan sebaliknya
apa yang penting
amanah yang dipertanggungjawabkan,
kita laksanakan dengan sebaik mungkin

p/s
cerita nie bukan hendak membuka pekung kedua-dua belah pihak
cuma untuk dijadikan pengajaran atau supaya kita berfikir
tentang situasi di tempat kerja
aku percaya bukan aku sorang saje yang mengalami situasi macam nie..
pasti korang yang membaca mengalaminya juga
cuma situasi sahaja yang berbeza....

kekadang tuh aku sendiri x suka apa yang aku lalui skrg nie...
tapi memandangkan niat aku untuk bekerja
nak x nak, aku wat x kesah dan malas nak amik port dengan diaorg..
baek aku bwat hal aku sendiri...
ada telinga dengar, ada mata lihat!
chow!

1 comments:

d_tieah said...

Lama tak update blog ek..

Related Posts with Thumbnails