.::pesta ponggal::.

Pada 25hb yang lepas, telah berlangsungnya PESTA PONGGAL di KK4, UM. As usual, sebagai penghuni KK4, aku berpeluang untuk sama2 menyertai pesta tersebut. Untuk pengetahuan semua, pesta nie bukan khas untuk kaum india sahaja, malah kaum2 laen turut serta memeriahkan lagi pesta ponggal kali nie.

Pada malam tersebut, banyak acara dipertandingkan. Antaranya, memasak nasi ponggal, makan tebu, menganyam daun, dan pertandingan menjatuhkan tembikar. Acara yang aku turut serta ialah memasak nasi ponggal mewakili kelab multimedia dan teknikal (padahal bukan ahli pown).

Actually, ini kali pertama aku sertai memasak nasi ponggal nie. Sebelum2 nie, x ambik part pon. Just tgk2 je...(¬▂¬)(Teruk x aku?!) Heheheh~


Okey kawan2, hari nie, aku akan ajar cara2 masak nasi ponggal. Bahan2 yang diperlukan ialah nasi, gula perang, kismis, kacang, susu segar, minyak sapi dan air. Kami diberikan sebuah mini dapur arang. Seriusly, memang mencabar untuk menghidupkan api dan bara. Lama la jugak masa yang diambil (padahal diberi masa 1 jam jew tuk masa nasi ponggal nie). Setelah bersusah payah, akhirnya hidup jugak api dan bara.
Seperti biase, kene panaskan tembikar dahulu. Selepas panas jew tembikar, masukkan susu segar dan biarkan sehingga mendidih. Masukkan nasi ke dalam susu yang mendidih itu, dan gaul pelahan-lahan. Agak2 nasi dah masak je, masukkan pula kismis dan badam. Pastu, minyak sapi dan akhir sekali ialah gula perang. Petua: kene sentiasa kacau nasi tersebut supaya tidak berketul ketul.

Untuk pertandingan nasi ponggal, pemenang ditentukan berdasarkan nasi yang paling sedap. Hurm, actually, dah tahu dah siape pemenangnya..hahahahahhaah. Dan pemenangnya ialah KELAB MULTIMEDIA DAN TEKNIKAL.


Neway, sangat gembira pada malam tersebut. X semestinya yang paling cepat masak menunjukkan nasi itu sedap. Betul x?

p/s
Rambut aku telah diubah menjadi rambut JIM CARREY

0 comments:

Related Posts with Thumbnails